04/10-2019 i Elværket, Holbæk: Elles Bailey m. band ****/**
Ikke Ellen. Ikke Alice. Elles, hedder hun. Elles Bailey. Selv om – til sådan en flot, bluesy, halvrå Joplin-light stemme ville Bourbon passe bedre som efternavn.
Hun kom på scenen med en dunk urte-te (“… not so very rock´n´roll, is it?”). Den skulle hjælpe hendes stemme gennem aftenens koncert, angiveligt den kun anden på turneen efter en hel september måneds ufrivillig turné- og syngepause på grund af dårlig hals.
Om urte-teen hjalp vides ikke, men præcis som på Elles Baileys fine album-udgivelser (Wildfire fra 2017 og Road I Call Home fra 2019, begge indspillet i Nashville) var hendes stemme også denne aften lettere at forbinde med whiskey end med likør. Og den holdt heldigvis hele koncerten ud.
Der var solgt 42 billetter i forsalg til koncerten i Elværket med den verdens-turnerende, prisbelønnede, anmelderroste roots/blues/americana-stjerne Elles Bailey fra Bristol, GB, og hendes band. Dertil måske en lille halv snes stykker i døren. Så vi var et halvt hundrede stykker plus musikklubbens frivillige hjælpere i salen, hvor der er ståplads til 500 flere. Der var god plads, godt udsyn til scenen og hurtig adgang til baren hele aftenen.
Det ringe fremmøde virkede nu ikke synligt demotiverende på Elles Bailey og hendes kompetente trio-band, der gennemført professionelt leverede en intimkoncert, der blev både hyggelig og tilpas intens.
Ud over Baileys egne numre fik vi loyale versioner af et par af hendes yndlingsnumre, “Angel From Montgomery”, skrevet af John Prine, men bedst kendt i en version med Bonnie Raitt (to af Baileys musikalske forbilleder og inspirationskilder), og Levon Helms “When I Go Away” fra Electric Dirt.
En anden af Elles Baileys musikalske helte er Janis Joplin, som hun lærte at kende og holde af fra faderens pladesamling. Hun skrev “Girl, Who Owned the Blues” fra Wildfire som en hyldest til Janis Joplin – og gav nummeret som en stærk og smuk afslutning på koncerten i Elværket.
Det er lige til Tønder
Musikalsk, genremæssigt, på alle måder, er Elles Bailey og hendes band oplagt Tønder-musik. Hun har ikke været på den sønderjyske festival endnu, men havde hørt meget godt om den, fortalte hun i pausen mellem de to sæt – mens hun signerede den deluxe-udgave af Wildfire, jeg ville have med hjem.
Under sit seneste ophold i Nashville havde Elles Bailey talt om netop Tønder Festivalen med to af de gode navne, der var på scenerne i år, amerikanske Caitlin Canty og britiske Martin Harley. Sidstnævnte angiveligt en af hendes nære venner. Både Canty og Harley spillede solo-koncerter og deltog som solister i den fantastiske John Prine Tribute-koncert.
Jeg lovede at sende Tønder-arrangørerne en mail med en varm anbefaling om at booke Elles Bailey til næste års festival. Det er gjort.